Saturday, December 4, 2010

(TERJEMAH) Hikmah Hudud -01-


بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم ورحمة الله

                Tertarik untuk menterjemahkan sebahagian daripada perbicaraan mengenai hukum Hudud dalam kitab Dirasat Madhu’iah fi Dhau As-sunnah Al-Mutohharah, karangan Ustaz Doktor Marawan Muhammad Mustafa Shahin, pensyarah Jabatan Hadis dan Ulum Hadis, Kuliah Usuluddin Universiti Al-Azhar, Kaherah Mesir…

1) Hudud : kepentingan dan pelaksanaan           

[ "Hudud adalah sangat penting dalam Islam, kerana ia mencerminkan satu sudut dari sudut-sudut syariat Islam yang utama bagi menstabilkan keamanan dan keharmonian masyarakat, dan ketenangan setiap umat islam tentang harta, nyawa, dan kehormatannya. Allah taala telah berfirman: 

179. dan di Dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, Wahai orang-orang Yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa.

Betapa pedihnya hati Baginda Rasulullah S.A.W di atas permintaan Usamah Bin Zaid R.A kerana meminta pelepasan hukuman hudud terhadap seorang wanita yang telah disabitkan dengan kesalahan mencuri dan baginda menerangkan bahawa kelemahan dalam pelaksanaan hukuman Hudud adalah disebabkan oleh kepincangan umat dan kelemahan mereka dengan menghukum golongan yang lemah dan melepaskan golongan yang berkedudukan.

Golongan yang lemah akan merasa tidak tenteram terhadap keselamatan harta, nyawa serta kehormatan mereka. Seterusnya melemahkan pegangan agama mereka juga ketaatan terhadap bangsa dan Negara. Inilah kecelakaan yang terburuk dan mengakibatkan kelemahan umat Islam seluruhnya".]
 

والله أعلم بالصواب

0 comments: