Wednesday, December 8, 2010

(TERJEMAH) Hikmah Hudud -04-


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله



4) Memimilih Hudud untuk menghapus dosa
 
                [“Telah berbuah hasil didikan Islam dengan begitu berkat sekali sehinggakan orang yang melakukan dosa besar di zaman Rasulullah contohnya dalam satu kes zina itu tidak disabitkan kesalahannya dengan bukti atau saksi tetapi disabitkan dengan pengakuan atau ikrar. Ini bermakna mereka telah dating sendiri mengaku kepada Nabi S.A.W dan beikrar tentang kesalahan yang mereka lakukan itu dan meminta untuk dijatuhkan hukuman Hudud terhadap mereka. 

                Mereka tidak dapat menerima hukuman yang lebih ringan daripada itu untuk menghapuskan dosa yang menyakiti hati mereka, sedangkan dihadapan mereka terbentang luas pintu taubat kepada Allah secara sembunyi dan dapat membuang dosa mereka dan tidak akan kembali kepadanya sampai bila-bila, lebih-lebih lagi sekiranya tidak ada seorang pun yang mengetahui perbuatan  itu. 

                Islam tidak mengarahkan mereka untuk pergi mengaku kesalahan di hadapan Hakim dan dosa besar itu akan terhapus dengan taubat yang benar. Ini menunjukkan kepada kita betapa sucinya hati generasi yang berkat ini, sehingga kesalahan pun mereka berlumba-lumba untuk beertaubat dan membetulkannya.”]

والله أعلم بالصواب

0 comments: