Monday, December 13, 2010

(TERJEMAH) Hikmah Hudud -05-


بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم ورحمة الله


5) Tiada tarbiah yang baik melainkan Tarbiah Islamiah

                [“Apabila kita menuntut seseorang supaya menjadi seseorang yang berbudi pekeri dan baik perilaku serta istiqamah dalam setiap sudut, maka kita juga menuntut masyarakat yang berada di sekelilingnya membantu proses perubhan tersebut sehingga ianya mencapai tahap harmoni dan saling melengkapi antara individu dan masyarakat kesemuanya. 

                Ini akan membuatkan masyarakat keseluruhannya akan berakhlak dengan akhlak yang baik. Pandangan ini amatlah diambil berat dalam syariat islam bahkan menjadi salah satu pandangan penting untuk menerapkan nilai murni dalam masyarakat yang di perbincangkan. 

Sebagai contoh, islam melarang wanitanya daripada tabarruj (bersolek), tazayyun (berhias) bagi menarik perhatian lelaki, menonjol, dan muncul di hadapan mereka sepertimana melarang berkhalwat dan pergaulan bebas. Demi Allah ianya bukan untuk menghina seseorang, sekali-kali pun tidak dan jauh sekali, akan tetapi adalah untuk pencegahan, penjagaan dan ambil berat, serta menutup ruang bagi jenayah dan pintu fitnah. 

Kita bukanlah hanya menunggu seseorang untuk melakukan jenayah dan kemudian menghukumnya, akan tetapi kita membantu generasi muda dalam  membentuk kesucian diri dan akhlak mereka. Adakah dengan kita membiarkan perempuan berhias dan menampakkan perhiasan mereka lalu membenarkan mereka bergaul dengan pemuda dan lelaki di pengakutan dan di dalam dewan kuliah, kemudian kita menyuruh kaum lelaki supaya bersopan, maka ini adalah cubaan yang berat bagi mereka. 

Islam tidak mahu ini berlaku kepada kaum lelakinya. Oleh yang sebab itulah islam membantu mereka dalam proses membentuk kesopanan dengan menutup pintu fitnah. Inilah bezanya antara Islam dan undang-undang buatan manusia yang lain. 

Kerana mereka tidak menjaga generasi muda dengan latihan dan membuang segala sebab yang boleh mengakibatkan mereka terjerumus dibawah hukumannya. Mereka hanya memerangkap sesiapa yang menyalahi hukuman tersebut lalu menghukumnya, dan selama-lamanya mereka tidak membantu utntuk mengelakkan mereka daripada terjerumus dalam kesalahan tersebut. Segala puji bagi Allah atas nikmat Islam yang suci ini.”]
والله أعلم بالصواب

0 comments: