Monday, December 6, 2010

(TERJEMAH) Hikmah Hudud -02-


بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم ورحمة الله

2) Persediaan masyarakat untuk menerima Hudud

                [ "Biarpun Hudud itu penting dan melaksanakannya di bumi Allah ini adalah lebih baik dari hujan selama empat puluh tahun kita tetap juga menginginkan pembinaan masyarakat Muslim dan tidak semata-mata pelaksanaan Hudud sahaja seperti pandangan beberapa pihak.

                Bahkan kita menuntut masyarakat muslim (yang tiada Hudud lagi) yang mendidik anak mereka menjaga keselamatan nyawa, harta, dan maruah. Juga setiap individu dalam masyarakat muslim yang mengetahui tentang pengharaman mengganggu hak-hak individu muslim yang lain. Tidak menjatuhkan maruahnya, tidak mencuri hartanya,dan tidak menumpahkan darahnya.

                Masyarakat Islam yang mencintai saudara seagamanya seperti mana dia mencintai diri dia sendiri. Juga yang tidak menyukai orang lain menceroboh haknya kerana dia tidak mengganggu hak orang lain.

                Masyarakat Muslim yang menyebarkan salam, dan bersedekah, mengajak kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran, tidak redha kemaksiatan tersebar luas,dan tidak suka kesalahan menjadi beleluasa, dan mecegah kesalahan dari awal-awal lagi.

Menegur yang biadab, menolong yang dizalimi, meminta maaf atas kesilapan, memulangkan hak yang dizalimi, Bertolong bantu dalam perkara agama dan dunia, tidak membiarkan begitu sahaja, juga tidak mencemuh dan menghina bahkan menyayangi mereka sebagai seorang muslim.

                Masyarakat yang membina peribadi ahlinya supaya bersikap lemah lembut, pembersih, menjaga pandangan, maka tidak cenderung kepada selain dari yang dimilikinya sahaja dari harta, isteri, atau jawatan dan sebagainya.

                Wanita dalam masyarakat yang menutup aurat, lemah lembut, dan pembersih, tidak menghampiri perkara-perkara keji, tidak membuka ruang-ruang fitnah, dan tidak menampakkan perhiasan diri kecuali yang dibenarkan oleh Allah sahaja, menjaga kehormatan, membantu suami dalam urusan dunia dan agamanya dan menjadikan Ummul Mukminin sebagai idola mereka.

                Masyarakat yang yang memenuhi hati anak-anak mereka dengan taqwa kepada Allah, takut kepadanya, cinta kepadanya, mentaati perintahnya sepenuh tenaga, juga mencintai Rasulullah S.A.W. Mereka takut kepada tuhan dan bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa sepertimana mengikut suruhan Al-quran dalam surah Ali ‘Imran: 102:


(102. Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah Dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan Dalam keadaan Islam.)

Juga terkesan dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: 

أما والله إني أخشاكم لله وأتقاكم له...

(Adapun demi Allah sesungguhnya akulah yang paling takut kepada Allah dari kalangan kamu dan paling bertakwa kepada-Nya…)

                                Masyarakat yang jika tersedia dihadapannya ruang untuk melakukan kemungkaran dan tidak akan diketahui oleh orang lain selama-lamanya, maka dia tetap tidak akan melakukan itu kerana dia mengetahui Allah memerhatikannya dan Allah mengetahui pengkhianatan mata seseorang dan apa yang terselindung dalam hatinya. Oleh sebab itu dia tidak melakukannya, takut kepada Allah, kerana dia menyembah Allah seolah-olah dia melihat-Nya. 

                                Sekiranya tidak sampai kepada darjat ini, sekurang-kurangnya dia meyakini bahawa Allah melihatnya. Ini adalah darjat ihsan yang disebutkan dalam hadis Jibril A.S. dimana Nabi mengajar para sahabat dan mendidik mereka kearahnya seterusnya mengajar ummah melalui mereka.

الإحسان أن تعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك

( …Ihsan itu adalah kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. Sekiranya kamu tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Dia melihat kamu)

                                Seperti masyarakat ini yang benar-benar wujud (sangat jarang ditemui) menyalahkan anak-anaknya yang melakukan kesalahan dengan tegas kerana melakukan satu daripada dosa-dosa. Sekiranya masyarakat ini benar-benar wujud (sangat jarang), maka hudud itu datang untuk membaiki kesalahan dan membetulkan perjalanan supaya dapat menjaga masyarakat yang imannya mantap seperti itu."]

والله أعلم بالصواب

0 comments: